Waarom een dataverhaal vertellen?
Een dataverhaal vertellen geeft data een heldere en overtuigende stem, wat een belangrijke vaardigheid is om inzichten om te zetten in actie. Om het maximale uit data te halen, zijn niet alleen 'harde' data-analysevaardigheden vereist, maar ook zachte vaardigheden.
INHOUD
Wat is een dataverhaal vertellen?
Een dataverhaal vertellen (data storytelling) is de presentatie van de bevindingen van een data-analyse in lekentaal. Dit helpt om data-inzichten in de juiste context te plaatsen en betrokkenen aan te zetten tot actie.
3 componenten
Een dataverhaal is meer dan aantrekkelijke datavisualisaties; het bevat ook een verhaallijn om niet-experts te betrekken.
- Data: Een dataverhaal is gebouwd op een grondige data-analyse van correcte, volledige data.
- Verhaallijn: Dit combineert inzichten en context om een boodschap te genereren die doelgroepen kunnen begrijpen.
- Visualisaties Het grafisch weergeven van data om inzichten te verhelderen voor een breed publiek.: Afbeeldingen die helpen de boodschap uit te leggen en te onthouden.
Wanneer een verhaal aan data wordt gekoppeld, helpt het om aan het publiek uit te leggen wat er in de data gebeurt en waarom een bepaald inzicht belangrijk is.
Datavisualisatie kan inzichten bij het publiek verhelderen die ze anders niet zouden hebben zien. Zonder datavisualisaties zouden veel interessante patronen en uitschieters in de data verborgen blijven tussen de getallen in een tabel.
Ten slotte, wanneer verhaal en beeld worden gecombineerd, kunnen ze een publiek betrekken of zelfs vermaken. Samen leveren de juiste data, verhaal én visuals het dataverhaal dat verkregen inzichten weet om te zetten in acties.
Voordelen dataverhaal
- Onthoudbaarheid: Volgens studies herinneren mensen zich verhalen veel beter dan data.
- Overtuigingskracht: In een test van twee variaties van een brochure voor een non-profitorganisatie kreeg de op verhalen gebaseerde versie twee keer zoveel donaties als de infographicversie. Verschillende statistieken over de benarde situatie van Afrikaanse kinderen waren veel minder overtuigend dan de persoonlijke ervaring van een zevenjarig Malinese kind.
- Betrokkenheid: Volgens onderzoek verliezen mensen hun intellectuele waakzaamheid en worden ze minder kritisch en sceptisch over verhalen. In plaats van zich te concentreren op kleine details, willen mensen zien waar het verhaal hen naartoe leidt. Mensen hebben een tegenovergestelde neiging bij het beoordelen van statistieken.