AI in Onderwijs – Nieuws & trends

Elke maand verzamelt Symbio6 de belangrijkste ontwikkelingen rond AI in het onderwijs. Van beleid en toezicht tot praktijk en professionalisering – wat er verandert, waarom het ertoe doet, en wat scholen ermee kunnen doen.

ai in onderwijs trends

Bijgewerkt 4 november 2025 4 minuten lezen

Nieuws & trends

In oktober 2025 verschuift AI in het onderwijs van snelle toepassing naar bewuste, transparante integratie. OCW benoemt een Chief Science Advisor AI, Vlaanderen traint docenten in veilig gebruik, en Europese wetenschappers waarschuwen voor onkritische adoptie. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – oktober 2025 (PDF).

September 2025 markeert de stap van beleid naar praktijk. De Rijksoverheid publiceert de AI Act Guide, SURF/Npuls ronden hun DPIA op EduGenAI af (12 low risks), en Kennisnet start een AI-community voor scholen. De focus verschuift van mag het? naar hoe doen we dit veilig en zinvol? — met nadruk op naleving, didactisch gebruik en teamreflectie. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – september 2025 (PDF).

In augustus 2025 verschuiven scholen van AI-beleid naar uitvoering. De EU-regels voor General-Purpose AI treden in werking, menselijke tussenkomst wordt praktisch ingevuld en Nederlandse handreikingen helpen bij de vertaling naar de klas. Focus voor het nieuwe schooljaar: veilig, transparant en zinvol AI-gebruik in het onderwijs. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – augustus 2025 (PDF).

In juli 2025 verschuift de focus van beleid naar verantwoording in de praktijk. De Autoriteit Persoonsgegevens verplicht scholen aan te tonen hoe menselijke regie bij AI-gebruik wordt geborgd. SURF waarschuwt dat zelfs planningssoftware privacyrisico’s kent en pleit voor structurele digitale investeringen. Internationaal verschijnen de eerste richtlijnen voor AI in het onderwijs, met nadruk op geletterdheid en mensgerichte didactiek. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – juli 2025 (PDF).

Juni 2025 markeert de stap van losse AI-experimenten naar structurele inbedding in beleid, scholing en kwaliteitszorg. Npuls publiceert het Referentiekader 2.0 voor verantwoord gebruik van onderwijsdata en AI, terwijl de Maand van AI laat zien dat professionalisering breed wordt opgepakt. Uit nieuw Futurewhiz-onderzoek blijkt dat 77% van de scholieren AI gebruikt zonder begeleiding. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – juni 2025 (PDF).

In mei 2025 verschuift AI in het onderwijs van losse experimenten naar beleidsmatige verankering en professionele borging. De Kennisnet-toolkit Schoolafspraken generatieve AI helpt scholen om afspraken concreet te maken, terwijl de OESO het curriculumdebat verdiept met nieuwe AI-competenties voor leraren en leerlingen. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – mei 2025 (PDF).

In april 2025 traden de eerste regels van de EU AI Act in werking: scholen moeten aantonen dat hun personeel AI-geletterd is en dat systemen veilig en rechtmatig zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt transparantie en menselijke tussenkomst, terwijl de Onderwijsinspectie waarschuwt voor ongelijkheid in digitale geletterdheid. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends – april 2025 (PDF).

In maart 2025 groeit AI in het onderwijs door van losse initiatieven naar structurele integratie. Leraren gebruiken AI steeds vaker voor feedback, planning en maatwerk, terwijl schoolleiding werkt aan beleid, ethiek en professionalisering. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends - maart 2025 (PDF).

In februari 2025 traden de eerste regels van de EU AI Act in werking: scholen moeten hun AI-gebruik registreren, verboden systemen uitsluiten en personeel trainen in AI-geletterdheid. De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt transparantie en databeheer, terwijl het onderwijs wereldwijd AI sneller omarmt dan beleid kan bijbenen. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends - februari 2025 (PDF).

Heroriëntatie op regels en rollenJanuari 2025 laat zien dat AI in het onderwijs uit de experimenteerfase groeit.Nieuwe samenwerkingen (AIC4NL, NOLAI) en de komende AI Act zetten de toon voor een tijdperk waarin beleid, ethiek en professionalisering hand in hand gaan. Lees het volledige overzicht hier: Nieuws & trends - januari 2025 (PDF).

Onderzoek & inzichten

In oktober 2025 verschuift AI in het onderwijs van hype naar houvast. Nieuwe studies tonen verschillen in houding tussen scholieren en studenten, zorgen over leerkwaliteit, en debat over de rol van docenten en AI-tutoren. Lees het volledige overzicht hier: Onderzoek & inzichten – oktober 2025 (PDF).

In deze periode verschuift AI-onderzoek in onderwijs van technische belofte naar pedagogische verdieping. Studies tonen hoe AI-tutoren leren versnellen, hoe docenten en studenten AI verschillend gebruiken, en hoe zorgen over ethiek, motivatie en arbeidsmarktwaarde groeien. Lees het volledige overzicht hier: Onderzoek & inzichten – januari-september 2025 (PDF).