AI in het onderwijs: van taken naar denken

Een strategisch overzicht van hoe (en waarom) we AI op scholen gebruiken.

ai-gebruikspectrum in onderwijs

27 juli 2025 5 minuten lezen

In het kort

Dit artikel biedt een strategisch kader voor het gebruik van AI in het onderwijs. Het gaat verder dan alleen automatisering en omvat ook versterking en verkenning. Het beschrijft:

  • Automatisering: Veelvoorkomende, tijdbesparende taken zoals toetsen nakijken en rapporten schrijven.
  • Versterking: Tools die denken en creativiteit ondersteunen (bijv. feedback, ethische discussies).
  • Verkenning: Innovatieve, leerlinggerichte toepassingen zoals rollenspel, onderzoek en multimodale output.

Het artikel benoemt ook belangrijke obstakels (zoals het zelfvertrouwen van docenten en digitale toegang) en moedigt onderwijsprofessionals aan om AI-gebruik af te stemmen op diepere leerdoelen. Dit is het laatste deel van een driedelige serie over doordachte en doelgerichte AI-integratie in het onderwijs.

AI in het onderwijs heroverwegen

Onderwijs gaat niet alleen over meer doen met minder. Het gaat erom beter te doen met intentie. Als we praten over AI in het onderwijs, moeten we verder kijken dan wat het kan doen en ons afvragen:

  • Wat voor soort leren stimuleert dit AI-gebruik?
  • Automatiseren we, versterken we, of stimuleren we verkenning?

Dit artikel verbindt inzichten uit onze vorige twee stukken:

We bieden nu een strategisch kader om onderwijsprofessionals te helpen het volledige spectrum van AI-gebruik in kaart te brengen — van routinetaken tot reflectieve praktijken.

1. Wat wordt al geautomatiseerd

Deze toepassingen richten zich op efficiëntie. Ze zijn gangbaar, praktisch en vaak tijdbesparend.

Tabel 1: Automatisering in de praktijk
Taak Voorbeeld In praktijk?
Toetsondersteuning Quizzen nakijken, feedback voorstellen Veel gebruikt
Lesvoorbereiding Werkbladen of leerdoelen genereren Groeiend
E-mails & rapporten Samenvattingen en aankondigingen opstellen Veelvoorkomend
Taalondersteuning Inhoud vertalen of ondertitelen Breed beschikbaar
Data-inzichten Leerachterstanden identificeren Zeldzaam maar veelbelovend

Voor voorbeelden, lees Wat kan geautomatiseerd worden

2. Wat gaat verder dan automatisering

Deze toepassingen richten zich op denken, creativiteit en reflectie – zowel voor leerlingen als docenten.

Tabel 2: Versterkt leren en lesgeven
Gebruik Voorbeeld In praktijk?
Denkpartner voor docent Lessen brainstormen, leerdoelen herformuleren Veelvoorkomend
Leerlingondersteuning Schrijfschema’s maken, ideeën vereenvoudigen Groeiend
Creatieve expressie Verhalen, muziek of kunst genereren/remixen Uitbreidend
AI-geletterdheid & ethiek Output vergelijken, beperkingen testen Toenemend
Kritisch onderzoek Vooroordelen onderzoeken of prompts variëren Niche maar krachtig
Ethische discussie Dilemma’s gebruiken om debat uit te lokken Onderbenut, veel potentie

Verken dit verder in Voorbij automatisering

3. Wat er nog meer opkomt

Er ontstaan innovatieve en experimentele toepassingen – vooral in EdTech, schrijven en inclusie.

Tabel 3: Opkomende AI-toepassingen
Toepassing Voorbeeld Opmerking
Aangepaste leerroutes AI stelt gepersonaliseerde leerpaden voor Voornamelijk in commerciële EdTech
Chat-tutors Vraag-en-antwoord in Socratische stijl Experimenteel
Feedbackcycli AI ondersteunt revisie–feedback–revisie Groeiend bij schrijven/coderen
Rollenspel & gamificatie AI als debatpartner of historisch figuur Creatief potentieel
Multimodale output AI genereert tekst-naar-beeld of geluid Ondersteunt inclusie en expressie

⚠️ Belangrijkste belemmeringen in algemeen

Deze thema’s komen voor bij elk type AI-gebruik — geautomatiseerd of versterkt.

Tabel 4: Veelvoorkomende belemmeringen voor AI-gebruik
Belemmering Impact
Zelfvertrouwen van docenten AI-tools kunnen overweldigend of ondoorzichtig aanvoelen
Curriculum-afstemming Output sluit mogelijk niet aan op normen
Uitlegbaarheid Gebruikers vragen: “Waarom zei de AI dat?”
Digitale toegang Ongelijke toegang tot apparaten/internet blijft een probleem
Ethische zorgen Vooringenomenheid, surveillance, plagiaat, auteurschap

Strategische reflectie: van gebruik naar doel

Bij het plannen of evalueren van AI-gebruik op school of in de klas, stel jezelf de vraag:

  • Wat is hier het echte doel?
  • Helpt AI leerlingen om te denken, zich te uiten of te groeien?

Soms is automatisering voldoende.

Soms is versterking beter.

En soms... gebeurt de magie bij verkenning.

Spectrum: van taken tot denken

Verken hoe AI het onderwijs verandert - van automatisering tot exploratie
▶ Ontdek de mogelijkheden
Verken hoe AI het onderwijs verandert – van automatisering tot exploratie.

Waar je hierna naartoe kunt

Dit artikel sluit onze driedelige serie af:

  1. Wat kan geautomatiseerd worden met AI in het onderwijs? – Automatisering in context
  2. Voorbij automatisering: mensgerichte toepassingen – Dieper lesgeven en leren
  3. Dit artikel – Strategie, synthese en spectrum
  4. Voor een actuele, datagedreven blik op de kloof in AI-gebruik, zie Hoe AI wel (en niet) wordt gebruikt in het onderwijs in 2025.

Wil je plannen maken voor jouw school of team? Laten we in gesprek gaan.

« Meer AI in onderwijs