AI in het onderwijs: van taken naar denken
Een strategisch overzicht van hoe (en waarom) we AI op scholen gebruiken.

INHOUD
In het kort
Dit artikel biedt een strategisch kader voor het gebruik van AI in het onderwijs. Het gaat verder dan alleen automatisering en omvat ook versterking en verkenning. Het beschrijft:
- Automatisering: Veelvoorkomende, tijdbesparende taken zoals toetsen nakijken en rapporten schrijven.
- Versterking: Tools die denken en creativiteit ondersteunen (bijv. feedback, ethische discussies).
- Verkenning: Innovatieve, leerlinggerichte toepassingen zoals rollenspel, onderzoek en multimodale output.
Het artikel benoemt ook belangrijke obstakels (zoals het zelfvertrouwen van docenten en digitale toegang) en moedigt onderwijsprofessionals aan om AI-gebruik af te stemmen op diepere leerdoelen. Dit is het laatste deel van een driedelige serie over doordachte en doelgerichte AI-integratie in het onderwijs.
AI in het onderwijs heroverwegen
Onderwijs gaat niet alleen over meer doen met minder. Het gaat erom beter te doen met intentie. Als we praten over AI in het onderwijs, moeten we verder kijken dan wat het kan doen en ons afvragen:
- Wat voor soort leren stimuleert dit AI-gebruik?
- Automatiseren we, versterken we, of stimuleren we verkenning?
Dit artikel verbindt inzichten uit onze vorige twee stukken:
- Wat kan (en wat niet) geautomatiseerd worden met AI in het onderwijs
- Voorbij automatisering: mensgerichte toepassingen van AI
We bieden nu een strategisch kader om onderwijsprofessionals te helpen het volledige spectrum van AI-gebruik in kaart te brengen — van routinetaken tot reflectieve praktijken.
1. Wat wordt al geautomatiseerd
Deze toepassingen richten zich op efficiëntie. Ze zijn gangbaar, praktisch en vaak tijdbesparend.
| Taak | Voorbeeld | In praktijk? |
|---|---|---|
| Toetsondersteuning | Quizzen nakijken, feedback voorstellen | Veel gebruikt |
| Lesvoorbereiding | Werkbladen of leerdoelen genereren | Groeiend |
| E-mails & rapporten | Samenvattingen en aankondigingen opstellen | Veelvoorkomend |
| Taalondersteuning | Inhoud vertalen of ondertitelen | Breed beschikbaar |
| Data-inzichten | Leerachterstanden identificeren | Zeldzaam maar veelbelovend |
Voor voorbeelden, lees Wat kan geautomatiseerd worden
2. Wat gaat verder dan automatisering
Deze toepassingen richten zich op denken, creativiteit en reflectie – zowel voor leerlingen als docenten.
| Gebruik | Voorbeeld | In praktijk? |
|---|---|---|
| Denkpartner voor docent | Lessen brainstormen, leerdoelen herformuleren | Veelvoorkomend |
| Leerlingondersteuning | Schrijfschema’s maken, ideeën vereenvoudigen | Groeiend |
| Creatieve expressie | Verhalen, muziek of kunst genereren/remixen | Uitbreidend |
| AI-geletterdheid & ethiek | Output vergelijken, beperkingen testen | Toenemend |
| Kritisch onderzoek | Vooroordelen onderzoeken of prompts variëren | Niche maar krachtig |
| Ethische discussie | Dilemma’s gebruiken om debat uit te lokken | Onderbenut, veel potentie |
Verken dit verder in Voorbij automatisering
3. Wat er nog meer opkomt
Er ontstaan innovatieve en experimentele toepassingen – vooral in EdTech, schrijven en inclusie.
| Toepassing | Voorbeeld | Opmerking |
|---|---|---|
| Aangepaste leerroutes | AI stelt gepersonaliseerde leerpaden voor | Voornamelijk in commerciële EdTech |
| Chat-tutors | Vraag-en-antwoord in Socratische stijl | Experimenteel |
| Feedbackcycli | AI ondersteunt revisie–feedback–revisie | Groeiend bij schrijven/coderen |
| Rollenspel & gamificatie | AI als debatpartner of historisch figuur | Creatief potentieel |
| Multimodale output | AI genereert tekst-naar-beeld of geluid | Ondersteunt inclusie en expressie |
⚠️ Belangrijkste belemmeringen in algemeen
Deze thema’s komen voor bij elk type AI-gebruik — geautomatiseerd of versterkt.
| Belemmering | Impact |
|---|---|
| Zelfvertrouwen van docenten | AI-tools kunnen overweldigend of ondoorzichtig aanvoelen |
| Curriculum-afstemming | Output sluit mogelijk niet aan op normen |
| Uitlegbaarheid | Gebruikers vragen: “Waarom zei de AI dat?” |
| Digitale toegang | Ongelijke toegang tot apparaten/internet blijft een probleem |
| Ethische zorgen | Vooringenomenheid, surveillance, plagiaat, auteurschap |
Strategische reflectie: van gebruik naar doel
Bij het plannen of evalueren van AI-gebruik op school of in de klas, stel jezelf de vraag:
- Wat is hier het echte doel?
- Helpt AI leerlingen om te denken, zich te uiten of te groeien?
Soms is automatisering voldoende.
Soms is versterking beter.
En soms... gebeurt de magie bij verkenning.
Spectrum: van taken tot denken
Waar je hierna naartoe kunt
Dit artikel sluit onze driedelige serie af:
- Wat kan geautomatiseerd worden met AI in het onderwijs? – Automatisering in context
- Voorbij automatisering: mensgerichte toepassingen – Dieper lesgeven en leren
- Dit artikel – Strategie, synthese en spectrum
- Voor een actuele, datagedreven blik op de kloof in AI-gebruik, zie Hoe AI wel (en niet) wordt gebruikt in het onderwijs in 2025.
Wil je plannen maken voor jouw school of team? Laten we in gesprek gaan.